הפקולטה לחדשנות מדעית וטכנולוגית

מגמת מדעי המחשב

מהו תחום מדעי המחשב?

מדעי המחשב הוא תחום העוסק בפיתוח פתרונות לבעיות ואתגרים בכל תחומי חיינו, אשר ניתן ליישמם דרך מערכות מחשב. פתרונות אלו מכונים "אלגוריתמים", אותם מתרגמים לתכניות מחשב.

משחקי מחשב, פייסבוק, מערכות בקרה ושיגור לטילים, עיצוב גרפי, אינטרנט, מיפוי הגנום האנושי – כל אלו (ואינספור נוספים) מבוססים על תכניות מחשב.

תכני הלימוד במגמה מבוססים על עקרונות המדע והטכנולוגיה המודרנית ומעודכנים באופן שוטף עם האקדמיה והתעשייה. הלימודים מתקיימים בסביבה ממוחשבת ובשימוש בתוכנות וסביבות פיתוח מתקדמות ביותר.

 למה כדאי ללמוד מדעי המחשב?

  • לימודי מדעי המחשב מפתחים אצל הלומדים חשיבה לוגית, הנדסית ומופשטת אשר תתרום בכל תחום בו יבחרו ללמוד ולעסוק בעתיד.
  • לימודי מדעי המחשב מעודדים מקוריות ויצירתיות בפתרון בעיות ובפיתוח תכניות מחשב. האתגרים שמציבים לימודים אלה תורמים לתחושת הישג, לביטחון עצמי ולסיפוק רב.
  • כל הבחינות נערכות עם חומר פתוח, מכיוון שהדגש הוא על הבנה וחשיבה ולא על שינון.
  • בצה"ל קיימת דרישה גבוהה לבוגרי תיכון שסיימו את לימודיהם במגמת מדעי המחשב. הם משולבים ביחידות יוקרתיות כדוגמת: 8200, ממר"מ, יחידות הסייבר והמודיעין הטכנולוגי.
  • בחירת מגמה זו בתיכון מקנה בסיס מצוין ויתרון גדול למי שיבחר ללמוד במוסד אקדמי מדעי המחשב וכל מקצוע הנדסי אחר
  • המקצוע מקנה נקודות בונוס במוסדות להשכלה גבוהה.

 

למי מתאים ללמוד מדעי המחשב?

למי שאוהב ולא נרתע מאתגרי חשיבה, שמעדיף פתרון בעיות על פני שינון וסיכום חומר.

למי שרוצה להתמחות בתחום טכנולוגי מרתק עם אפשרויות כמעט בלתי מוגבלות להתפתחות אישית בצבא, בלימודים מתקדמים באקדמיה וכמובן בהמשך בתעשיית ההייטק.

לימודי מדעי המחשב מתאימים למי ששובץ לרמות לימוד של 4-5 יחידות במתמטיקה ואנגלית בתיכון.

חשוב להדגיש כי לא נדרש ידע קודם וכי מסגרת הלימודים והתכנים בנויים כך שהתלמידים מקבלים את כל הבסיס הדרוש להם כדי להשתלב ולהגיע להישגים גבוהים במהלך לימודיהם.

 

 

 

 

הלימודים במגמת הביולוגיה מאפשרים מפגש של תלמידים עם תחומים שונים בביולוגיה באופן מעמיק. התנסויות במעבדה ובשדה, פעילויות חקר, וטיפול בנתונים כמותיים משולבים בלמידה ומהווים חלק בלתי נפרד מהוראת הנושאים השונים. תחומי הלימוד: • לימוד נושאים מהתחום העיוני • התנסות במעבדה ובשדה • קריאת מאמרים מדעיים • פעילויות חקר ופתרון בעיות • עיבוד כמותי של נתונים ודיווח עליהם. ההיקף העיוני מורכב משלשה פרקי חובה המיצגים שלש רמות ארגון: א. רמת התא ב. רמת האורגניזם השלם ) גוף האדם ( ג. רמת המערכת האקולוגית.

הכימיה מהווה חלק חשוב בחינוך המדעי והטכנולוגי, גורם חשוב בתחומים מגוונים, כגון: ביטחון, תעשיה, חקלאות, בריאות, אנרגיה ואיכות הסביבה. המטרות העיקריות: • להקנות לתלמידים יכולת הבנה טובה של תופעות בחיי היום יום. • להוות בסיס ללימודי המשך בתחומים הבאים: רפואה, רוקחות, היי טק בכימיה, ביוטכנולוגיה, הנדסה כימית ועוד. תחומי הלימוד: לכימיה בישראל יש מסורת מפוארת של הישגים במחקר ובתעשייה. למקצוע הכימיה ביקוש רב אצלנו בדרום, בעיקר במפעלים סביבנו –מפעלי כי"ל, טבע-טק, קמ"ג, פריגו ועוד. ולא רק בדרום, ארצנו שופעת במקומות תעסוקה העוסקים בכימיה . הכימיה מהווה ענף יצוא עשיר מאוד והישגי המחקר בתחום זוכים להכרה עולמית בדרגות הגבוהות ביותר . הכימיה עוסקת בחומרים. חומרים מהווים את כל עולמנו, מכאן שהכימיה עוסקת במרכיבים הבסיסיים המניעים את חיינו. ללא ההתפתחות העצומה במדע הכימיה, לא היה שינוי בתרופות אותן אנו צורכים, במזון אותו אנו אוכלים, תוספי המזון, דשן לחקלאות, לא היה מזעור מכשירים אלקטרוניים )טלוויזיות, מחשבים, טלפונים סלולאריים, נגני מוסיקה(, לא היו בדים חסיני קליעים. קיימת מגמת עלייה בביקוש לכימאים בכל ענפי המדע והטכנולוגיה – וביניהם: היי-טק, הנדסת מזון, הנדסת חומרים, מעבדות מחקר ופיתוח, ביוטכנולוגיה, רוקחות, בתי חולים, תעשיית הדשנים, תעשיית התרופות, הוראה צבא, משטרה ועוד.. הכימיה היא מדע ניסויי. מקצוע מדעי, שלא רק אנשי מחקר, אלא גם תלמידי בית ספר, נדרשים לערוך בו ניסויים בפועל. התכנים הנלמדים, יוצרים בסיס מוצק להבנה מעמיקה הנחוצה להבנת העולם הסובב אותנו ומאידך מאפשרים הבנת תכנים חדשים בכימיה שילמדו בעתיד כימיה היא מקצוע חובה במסגרת הלימודים האקדמאיים הבאים: ביולוגיה, פיזיקה, רפואה, חקלאות, מדעי המזון, כל מקצועות ההנדסה, וטרינריה, ביוטכנולוגיה, רוקחות, סיעוד, מיקרו-אלקטרוניקה, גיאולוגיה, ביו-אינפורמטיקה ומדעי הסביבה. נמצא כי לתלמידים שלמדו 5 'יחידות בכימיה, קל יותר בלימודים האקדמאיים האלה באופן משמעותי. בנוסף מקנה בונוס לסכם הקבלה לאוניברסיטה

כיתות י' תלמידי כיתות י' לומדים מערכות ספרתיות ומיקרו מחשבים. התלמידים לומדים שיטות ספירה שונות – השפה הבינארית, אקסה דצימלית ועוד. כמו כן, לומדים מעגלים ספרתיים הכוללים שערים לוגיים. הלימודים מעניקים ידע בתכנון ומימוש של מערכות ספרתיות שלמות. במקביל ללימודים אלה, התלמידים מקבלים בסיס במקצועות החשמל, האלקטרוניקה התקבילית והספרתית. בנוסף, התלמידים מיישמים את החומר הנלמד בכיתה במעבדת אלקטרוניקה. כיתות יא' כיתות יא' ניגשים לבגרות באלקטרוניקה תקבילית 5 יח"ל ומעבדה – 5 יח"ל. בסוף כיתה יא' התלמידים מסיימים את חמש היחידות הראשונות מתוך ה-01. בכיתה יא' התלמידים לומדים מעגלים אלקטרוניים אנלוגיים הכוללים, בין היתר, טרנזיסטורים, מגברי שרת, מייצבי מתח, אותות אנלוגיים והמרתם לאותות ספרתיים ועוד. כמו כן, התלמידים לומדים שפות תכנות – שפת C ושפת ASSEMBLY .בלימודי המעבדה התלמידים מתנסים במכשירי מדידה ורכיבים אלקטרוניים, כאשר המטרה היא תכנון, מימוש והרכבה מעשית של פרויקטים אלקטרוניים. כיתות יב' בכיתה יב' התלמידים ניגשים ל-5 יח"ל הנוספות: 3 יח"ל עיניות + 5 יח"ל מעבדה. במהלך כיתה יב' התלמידים לומדים על עולם התקשורת האלקטרונית. הלימודים כוללים: תיאור אותות פיזיקאליים, שיטות אפנון שונות – בעיקר אפנון תנופה ואפנון התדר – FM,AM .כמו כן, התלמידים נחשפים לתקשורת הספרתית – בעיקר לתהליך העיבוד האות האנלוגי והפיכתו לאות ספרתי. בנוסף, התלמידים מתנסים בערכות תקשורת מתקדמות במעבדת אלקטרוניקה. המקצוע תופס מקום חשוב בקבוצת המדעים ומקום מרכזי בין מקצועות העתיד.

פיזיקה הוא מקצוע בסיסי מרתק ומעניין במדעי הטבע. הידע מאפשר הבנה מעמיקה של הטבע, ופיתוח מיומנויות רבות ובעיקר כישורי חשיבה. לימודי הפיזיקה פותחים בפני התלמיד מגוון תפקידים מעניינים בצבא. לבוגרי פיזיקה יתרון משמעותי בקבלה לכל המוסדות להשכלה גבוהה, לפקולטות היוקרתיות והמבוקשות ביותר. פירוט תוכן המגמה ומטרות הלימוד: – מכניקה: כוחות, אנרגיות, תנועה – חשמל ומגנטיות: חוקי האלקטרומגנטיות, מעגלים ורכיבים חשמליים – קרינה וחומר ומבוא לפיזיקה מודרנית – ניסויי מעבדה מטרות הלימוד: הכרת החוקים הבסיסיים של הטבע, הכרת והבנת מגוון תופעות המוכרות לכולנו: נפילה חופשית, חשמל סטטי, תנועת לווינים, קרינה, מעגלים חשמליים, קשת בענן ועוד ועוד… פירוט יחידות הלימוד וציון שמותיהם של המורים המלמדים במגמה. לפי התכנית החדשה: %55 :מכניקה ואלקטרומגנטיות )בחינה חיצונית( %05 :מעבדת חקר )בחינה חיצונית( %31 :קרינה וחומר ומבוא לפיזיקה מודרנית )הערכה חלופית פנימית(